Stavba D49 z Hulína do Fryštáku je zahájena

4.1.2022

Ministerstvo dopravy na začátku listopadu loňského roku zamítlo rozklady ekologických sdružení na stavební povolení pro dálnici D49 z Hulína do Fryštáku. Námitky podávaly ekologické organizace Egeria, Děti Země, Vizovické vrchy a Spolek pro ekologii Kostelec. Už tehdy zástupci Ředitelství silnic a dálnic očekávali, že se ekologické organizace kvůli plánované výstavbě dálnice D49 v úseku mezi Hulínem a Fryštákem znovu obrátí na soud, což může celkové dokončení projektu zdržet.
Ekologická organizace Děti Země zvažuje, že se nyní kvůli povolené stavbě dálnice D49 obrátí na soud. Lhůta pro podání žaloby vyprší v polovině ledna. Soud bude mít následně tři měsíce na vydání rozhodnutí.
Přesto v pátek 10. prosince proběhlo oficiální předání dlouho očekávané stavby prvního úseku dálnice D49 Hulín – Fryšták a hned v pondělí 13. prosince na stavbu poprvé vyjely stavební stroje.
„Z pozice kraje jsme udělali maximum pro to, aby se konečně podařilo rozjet stavbu dálnice D49. Mám obrovskou radost, že se to povedlo. Věřím, že teď už výstavbu této pro kraj strategicky důležité dopravní stavby nikdo a nic nezastaví a zdravý rozum zvítězí. Pokud vše půjde podle plánu, úsek Hulín – Fryšták by měl být hotový do konce roku 2024,“ uvedl náměstek hejtmana Zlínského kraje Radek Doležel.
Žaloby na povolení stavby dálnice padaly již v minulosti, například v roce 2011, když tehdy soud zrušil pravomocné stavební povolení na dálniční úsek D49 z Hulína do Fryštáku. V létě 2018 měla příprava výstavby pokračovat, protože soud zamítl další z žalob aktivistů týkající se chráněných živočichů. Tehdy se jednalo o křečka polního, čolka, čmeláka nebo několik druhů žab a netopýrů. Ani po zamítnutí této žaloby však stavba nepokračovala. Soud také zastavil přípravu dálnice na základě stížnosti ekologických aktivistů v lednu 2019. Na jaře 2019 si Ředitelství silnic a dálnic myslelo, že vyhrálo další kolo bitvy o dálnici, když Nejvyšší správní soud v Brně zamítl dvě kasační stížnosti od ekologických aktivistů. Výsledek byl však stejný jako v jiných případech a investor ve stavbě nepokračoval.