Město Kroměříž si nechalo zpracovat plán udržitelné městské mobility, který má pomoct zlepšit dostupnost dopravy za současného minimalizování jejích negativních dopadů na zdraví. V Kroměříži chtějí jít cestou podpory chodců, cyklistů i veřejné hromadné dopravy.
Navíc jsou navrženy obchvaty města a změna dopravní obsluhy sídliště Oskol, které by mělo být připojeno tak, aby byla preferována pěší, cyklistická a veřejná hromadná doprava. Město v současné době nemá vybudovány obchvaty mimo dálnici D1.
Navržen je východní obchvat II. třídy z Kotojedské ulice do ulice Jožky Silného, dále jižní obchvat z ulic Osvoboditelů přes Havlíčkovu na Lutopeckou a obchvat Vážan z komunikace II/432 přes Lesní a Kotojedskou ulici. Výstavba by měla být realizována do roku 2030 a náklady podle současných cen se odhadují na 300 milionů korun.
Pro zvýšení bezpečnosti v silničním provozu plán navrhuje úpravy stávajících křižovatek Havlíčkova – Velehradská a Obvodová – U Rejdiště, kde jsou navrženy okružní křižovatky za celkem 30 milionů korun.
Úpravami by měly projít také křižovatky Albertova – Penny, Velehradská – Páleníčkova, Velehradská – Sokolovská a Velehradská – Čs. armády.
Zpracovaný plán udržitelné městské mobility přinesl také několik zajímavých statistických údajů. Patří mezi ně například 128 zjištěných nevyhovujících přechodů a míst pro přecházení, nebo navýšení délky cyklistických stezek z 6 na 17 kilometrů, a to do roku 2030. V rámci měření intenzity dopravy je nejfrekventovanější doprava v ulici Hulínská, kde projede za 24 hodin přibližně 25 tisíc vozidel. Následují ulice 1. máje a Tovačovského (obě 20 tis.). Pro srovnání dálnici D1 u Kroměříže využije denně přibližně 17 tisíc vozidel.
Snížit hustotu dopravy mohou navržené obchvaty Kroměříže
27.7.2021