Ministerstvo dopravy a Správa železnic představily aktuální stav ambiciózního projektu výstavby vysokorychlostních tratí (VRT), který má za cíl modernizovat železniční infrastrukturu v České republice. Tento dlouhodobý plán nejen výrazně zkrátí cestovní doby mezi městy, ale také posílí kapacitu železnice a podpoří udržitelnou mobilitu. První stavební práce by měly být zahájeny již v roce 2025 na úsecích Nezamyslice – Kojetín a Kojetín – Přerov.
V horizontu deseti let by se po vysokorychlostní trati měli svézt první cestující. Do roku 2040 by měla být dokončena většina plánovaných úseků a do roku 2050 bude celá síť VRT v Česku napojena na evropskou dopravní síť.
Projekt vysokorychlostních tratí se nachází v různých fázích přípravy. Na mnoha úsecích již byly vymezeny koridory, které umožňují umístit stavby v rámci územního plánu.
Mezi klíčové části projektu patří modernizace úseku Kojetín – Přerov, která zahrnuje také nádraží v Chropyni. Na tomto úseku již proběhla aktualizace zásad územního rozvoje a byly dokončeny inženýrsko-geologické průzkumy. Došlo také k oznámení vyhodnocení vlivů na životní prostředí (EIA). Počátek realizace této stavby se odhaduje na rok 2025.